Cesena, 1.-3. December 2016 – Societas Raffaello Sanzio

Best Western Hotel ****. Støvsuger-jetsug.

IMG_3190

Claudia Castellucci “Mora”

Ser første aften Claudia Castellucci. En danse forestilling med amatører, som opføres i et forsamlingslokale midt i Cesena, som er tynget af en svulstig stuk, som indrammer ikke mindre potenserede barokke billeder. Kontrasten mellem rummet og dansen kan ikke tænkes større.  Danserne begynder iført nogle kuttelignende hætter som senere samles i en bunke (- danseren som optræder om onsdagen samler også tøjet i en bunke for med en rask bevægelse at kaste det ud i sidescenen. Resten af forestillingen optræder hun nøgen). Her beholder danserne tøjet på. De er amatører og har gennemgået et workshopforløb med CS.  De virker desorienterede deterritorialiserede og levende. De har to rekvisitter, fire undseelige trækegler, hvis ringe og underspillede udtryk får dem til at fremstå som mastodontiske. En revolte mod rummet, bygningen, kulturarven.

Dagen efter mødes jeg med  Beatrice Cavolani og Andrea Bernabini fra Corposamente i Ravenna. De arrangerer en festival på Palazzo Grossi i Castiglione di Ravenna. Slottet står tomt og forfaldent hen, men er fredet. Jeg får en rundvisning inden for, slottet er så godt som uanvendeligt. På trods af sit impossante ydre har meningen forladt slottet og nu ligger det unyttigt hen og venter på en ukendt skæbne.

Det ydre: magt, betydning, nation, historie

Det indre: forfald, eksistens, sexeventyr, grafitti, tomhed, manglende relation

Hvad skal slottet bruges til? Hvad skal vi bruge bygninger til som mister deres historie?

Ideen om prostitution er et mødested for så mange elementer: Lyst, bitterhed, komplet mangel på menneskelig kontakt og lyden af klingende guldmønter. Og ophidselse. Det får en til at føle sig i live. Man lærer så meget på et bordel, så mange fristelser og drømmen om kærlighed. Frit efter Flaubert.

Scott Gibbons LOST IN TRANSLATION

Overværer session med Scott Gibbons hvor han taler om kompression og mastering. Hans eksempler er fra amerikansk rockkultur.

Le Resital des Postures – Yasmin Hugonnet

Danseforestilling. Langsom uden lyd.

Chiara Guidi workshop

Chiara Guidi arbejder lokalt. Hun må selv ringe til lærerne og andre for at engagere dem i hendes projekter.

TRAGEDIEN består af et enigma. Ethvert svar fører til et nyt enigma. Svar er aldrig langt fra spørgsmålet. Vokaler er åbne. Svar kan aldrig være udtømmende. De arbejder med teksten i dens mindste bestanddele. Ordene, de sagte ord, bliver til ny famlende lyde, musik, hvor man skal genopfinde instrumenterne på ny. Man skal lege med instrumentet som et barn.

1 . Spørgsmål. 2. Kommandoer. 3. Insults. 4. Respons. En insult har altid et ekko.

Lyden er som et silketørklæde der falder.

Undgå musik når du skal bruge fløjten.

Kommaer eksisterer ikke, kun for Gutenberg. Stemmen må ikke blive en kamæleon for fløjten. I skal arbejde med jeres åndedræt ikke med fløjten.

De arbejder med fløjten fra grunden. Splitter teksten op, arbejder med stavelserne, endelserne, vokalerne, mellemrummene,gør oprør mod kommaet og omsætter det il musik, atonal og fysisk, hvor harmonien skal genopfindes på ny, og hvor Chiara slår hårdt ned på deltagere der falder i automatikkens eller konventionens fælde. Træfløjten skal genopfindes med leg og åndedræt.

Jeg taler med en af deltagerne bagefter. Hun bor i Cesean og studerer vin.

Leave a Comment